Allmänt för de olika nedsättningarna

Generellt

För alla funktionsnedsättningar

Det är viktigt att alltid vara medveten om att varje person är en egen unik individ med unika förutsättningar. Informationen på denna hemsida är tips och tricks samt inspiration att öka delaktigheten på idrottslektionerna för personer med funktionsnedsättningar, det är inget facit. Den som vet sina förutsättningar bäst är barn och ungdomen och det är därför a och o att ha en öppen dialog med eleven. Eleven vet ofta vad som fungerar och inte för den och kan genom det ha idéer på bra och fungerande anpassningar.

I många fall rekommenderas ett Individuellt anpassat alternativ som den bästa rekommendationen.

Generella anpassningar för alla funktionsnedsättningar:

  • Finns det elever som i förtid behöver ta del av hur idrottslektionen kommer vara upplagd, så prata med de eleverna och erbjud att ge ut skriftlig beskrivning av lektionen/lektionerna (gärna med bildstöd) i förväg.
  • Var konsekvent med vad som accepteras och inte under idrottslektionen, exempelvis glåpord med mera, dessa ord kan påverka elevers självförtroende gällande deltagande.
  • Se till att lagen är färdig indelade, så att eleverna själva inte väljer men de kan lägga in önskemål i förväg tex..
  • Använd gärna en timstock eller annat tidshjälpmedel som tydligt illustrerar tiden.
  • Prova gärna att hela klassen får spela blinda/döva eller liknande. 
  • Om eleven inte kan vara med på en aktivitet kom på aktiva alternativa idéer att göra exempelvis gå på gymmet, gå en promenad (kanske med stegräknare) eller andra aktiviteter som ni eventuellt har kommit överens om tillsammans.
  • Kom ihåg att det kan krävas mer träning för personer med funktionsnedsättningar vid utövandet av en ny aktivitet. 

Synnedsättning

Hur fungerar det med nedsatt eller obefintlig syn i din verksamhet?

Elever med synnedsättning beskriver i många fall att de upplever bollsporter är problematiskt, eftersom att det inte hinner med och inte ser när en boll kastas emot dem. Elever beskriver också att de i många fall upplever en låg känsla av delaktighet i lagorienterade moment jämfört med i individuella aktiviteter. Det kan underlätta om man använder en stor yta, där momenten ska utspela sig. Det är även bra att tänka på att dela in eleverna i mindre lag vid lagsporter exempelvis 2-3 elever i varje lag. Välj underlag som har lätt framkomlighet som exempelvis asfalt eller idrottshall.


Rörelsenedsättning

Delaktig eller inte?

Det finns olika exempel på enkla miljöanpassningar som skulle innebära att eleven inkluderas på ett aktivt sätt på idrottslektionerna. Istället för att välja underlag som gräs och grus kan istället asfalt eller idrottshall vara ett mer lämpligt alternativ. Vid moment som kräver mycket redskap så redskapen placeras med större mellanrum, vilket ökar framkomligheten. Vid lagsporter så kan ett tips vara att utnyttja hela ytan och dela in deltagarna i två planer. På planen bör det helst vara få aktiva deltagare i taget, vilket skulle främja god framkomlighet samt främja att momentet sker på ett säkert sätt.


Intellektuell funktionsnedsättning

 Synlig eller osynlig?

Det är bra att erbjuda tydliga och enkla instruktioner gärna både muntligt och skriftligt med hjälp av exempelvis bildstöd. Att införa flera kortare samlingar istället för en stor underlättar då det begränsar mängden information eleven får vid samma tillfälle. Det är bra att cheka av efter att information getts så att gruppen och personen med funktionsnedsättningen förstått instruktionerna. Gör det gärna på ett sätt som känns naturligt och utan att göra det till en stor grej.


Hörselnedsättning

Tillgängligt för alla?

Det är bra att uppmärksamma hur elevernas placering ser ut i idrottshallen vid samling och instruktioner. Det kan vara viktigt för personen att läraren ibland tar ögonkontakt för att checka av. Att kolla om eleven förstått instruktinoerna och informationen under genomgången är viktigt. Gör det gärna utan att göra en scen av det. Under en samling är det även viktigt att en i taget har ordet och att det inte är för stimmigt i rummet, detta för att förenkla elevens sociala delaktighet. Lär gärna ut riktlinjer till klassen tex. att man har ögonkontakt innan man passar en boll. Eller hur man med enkla tecken kan kommunicera under spelet.


© 2021 Idrott för alla. Alla rättigheter reserverade.
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång